Ontstaan

Onderzoek

Begin 2008 was Stichting SamenScholen nog slechts een idee. Oprichtster Kristel de Krijger deed een jaar daarvoor haar masteronderzoek Latin American & Caribean Studies (onderdeel van Sociologie), aan de oostkust van Nicaragua, waar voornamelijk inheemse bevolkingsgroepen wonen. Herhaaldelijk werd haar toentertijd gevraagd of Nederland niet iets kon doen aan de slechte onderwijsvoorzieningen, doelend op het grote aantal verwoeste of ontbrekende schoolgebouwen in de regio.

Orkaan Felix

Kristel de Krijger (2007):
Terug in Nederland kreeg ik begin september 2007 een telefoontje uit Nicaragua: ‘Wij zijn godzijdank ongedeerd, maar jouw kamer bestaat niet meer.’ Het was de vrouw bij wie ik in huis woonde tijdens mijn onderzoek. Orkaan Felix was over de Nicaraguaanse oostkust geraasd en had een spoor van vernieling achtergelaten. Ik dacht: Als ik ooit iets had willen doen, is dit het moment.”
Dit was het begin van Stichting SamenScholen.

Onderwijsverbetering

Stichting SamenScholen is opgericht met als doel: Het verbeteren van de onderwijssituatie aan de oostkust van Nicaragua. Veel kinderen gaan niet naar school of slechts tijdens de droge periode. Dit komt door het gebrek aan functionele schoolgebouwen, die ook de weersomstandigheden tijdens het langdurige regenseizoen kunnen weerstaan. Niet alleen de schoolgebouwen zijn een probleem. Docenten hebben moeite met lesgeven vanwege een gebrek aan lesmateriaal.

Projecten

Via jaarlijkse projecten  in Nicaragua probeert de Stichting deze problemen in het onderwijs aan te pakken. In 2010 bouwde de stichting haar eerste school. In 2013 ging het eerste educatie project van start. Langzaam maar zeker breiden de projectactiviteiten van Stichting SamenScholen zich verder uit. Met nog altijd dezelfde doelstelling: Het verbeteren van de onderwijssituatie aan de oostkust van Nicaragua.

Meer filmmateriaal? klik hier