Bum - Onderzoek

Bij ons is onderzoek de basis waaruit projecten ontstaan, maar ook verbeterd worden. Jaarlijks gaan er daarom altijd enkele onderzoekers mee die zich gedurende de projectperiode van vier maanden focussen op een probleemstelling.

Landbouwproject

De bewoners van Bum leven van de landbouwe. Ze verbouwen gewassen om van te eten, maar ook om deze te verkopen. Ieder jaar worden zaden bewaard voor de oogst van opvolgend jaar. De oogsten in Bum mislukken vaak doordat de akkers fragiel zijn en gevoelig voor het hoogwater tijdens het regenseizoen en orkanen. Daarnaast zijn nog veel meer factoren van invloed om een oogst goed te laten slagen. in het vorojaar van 2015 deden we onderzoek om te kijken of Stichting SamenScholen in de toekomst een project kan draaien mo de boeren in Bum te helpen met de landbouwproductie. Op dit moment verwerken we de gagevens van het onderzoek en zoeken we naar een vorm waarin een project kan plaatsvinden.

Waterproject

Het gebrek aan schoon drinkwater in Bum is één van de problemen waar de bevolking dagelijks mee kamt. Watertanks die mensen hebben zijn vaak kapot en de bevolking heeft geen materiaal of geld om de tanks te repareren. In het voorjaar van 2015 deden we onderzoek naar deze waterproblematiek met als doel een project te beschrijven waarin we dit probleem op een duurzame manier kunnen oplossen. Op dit moment ligt er een projectplan waarmee we een drinkwatervoorziening kunnen bouwen bij de school voor de 240 kinderen in Bum. Ons doel is om in 2016 een project te ondersteunen waarbij naast de bouw van de school ook het bouwen van een drinkwatervoorziening wordt uitgevoerd.

Impactmeasurement

Stichting SamenScholen in Utrecht: “Er staan 4 nieuwe klaslokalen, waar ‘s morgens én ‘s middag ruim 200 leerlingen gebruikt van maken en de docenten ontvingen 7 workshops. Dat is makkelijk meetbaar. Maar hoe meet je of de basisschoolleerlingen ook betere schoolresultaten behalen nu ze niet meer buiten les krijgen en de juf een interactievere lesmethode toepast?”

foto gallery volgt nog :)

Impressie onderzoek 2015

Meer filmmateriaal? klik hier